torsdag 11. desember 2008

Bloggeren i deg

Det er morsomt å følge med på ulike bloggetrender. Ida Wulff ble 5 desember lansert som Norges blogge-prinsesse av Kampanje. Jeg ble nysgjerrig på bloggen hennes, og leste noen av innleggene hennes. Det er en slags dagbok blogg, som min slektning Siri (i blogg-verden bedre kjent som pseudologos) var sterkt skeptisk til i et innlegg for en tid tilbake. Oppsummert handler Idas blogg om shopping, sminke, klær og hverdagslige ting. Hun har 8000 treff om dagen! Jeg undrer meg på hvorfor den er så populær. Er det for at hun gir av seg selv - spesielt i bilde-format - og det vekker kikkeren i oss? Må også legge til at hun skriver bra.

Erik Solheim skrev på NRK beta at Forrester har gjort en undersøkelse som viser at bare 16% av de spurte stoler på bedriftsblogger. Solheim påpeker at "en bedre konklusjon etter undersøkelsen kunne vært: bare 16% av bedriftsbloggene er vellykkede." Ida er en suksesshistorie som mange virksomheter innen klær og sminke vet å kapitalisere på. Hun har begynt å tjene penger på bloggen sin gjennom massiv produktplassering. Hun har også planer om å starte egen web-butikk. Kanskje noe å lære for enhver - at skal du nå gjennom som virksomhet i bloggsfæren - personifiser det. Selv sitter jeg i styret i en tankesmie LibLab hvor vi skal begynne med en felles blogg. Det blir interessant å se hvordan det utvikler seg.

Jeg blogger for å gi uttrykk for tanker og meninger og dele kunnskap. Jeg leser andres blogger fordi de gir meg ny kunnskap, nye refleksjoner og perspektiver. Nye tanker kan også oppstå gjennom bilder. At et bilde kan si mer enn 1000 ord er Buster et godt eksempel på - bloggtips fra kollega Hege som har fargefilm i hue.

Det som er herlig med bloggverden er at det er rom for ytringer for alle og enhver. Det er herlig at vi alle har hver vår måte å uttrykke oss på som igjen utvikler seg over tid. Jeg blir glad av at stadig flere kaster seg inn i bloggverden, og det beste er at det alltid er rom for flere. Ja til mangfoldet. La det boble.