torsdag 8. januar 2009

En dag i retten

Det skal være en første gang for mangt her i livet, og denne dagen er tilbragt for første gang i Oslo tingrett. Nærmere bestemt rettsal 429. Vår sak sto ikke på tavla fordi det var en sivil sak. Bare de kriminelle fikk ha navnet sitt på tavla ved inngangen.

I rettsal 429 var vi fem personer med dommeren. Dommeren er på en måte retten og omtalte seg selv i tredje person. "Retten må vise at den har satt seg inn i saken". Etter at vi hadde reist oss for dommeren startet advokatene med bemerkninger til det prosessuelle. Ord som falt i den sammenhengen var for eksempel "fraværsbråk" og "legge til side prosessuelle snacks". Utrolig mye utenomsnakk for å komme fram til at det ikke var noen ønske om å være vanskelig. Advokater har en egen evne til å formulere seg distansiert og fjernt. Vår advokat uttrykte for eksempel det som meglerbransjen kaller "panorama sjøutsikt" som "en behagelig kystlinje".

Motparten sin advokat var en liten bajas som prøvde seg på morsomme bemerkninger hele tiden - som ingen lo av. Kanskje en ikke skal le i en rettsal. Han avbrøt stadig vår advokat med å si at "kanskje jeg er litt dum i hodet, men..." Jeg lurte på om han faktisk var dum i hodet. Hvis det var en strategi så skulle jeg like å vite hva han forventet å oppnå med en slik introduksjon. I sin innledning begynte bajasen med å si han hadde bestemt seg for å gjennomgå de aktuelle lovanvendelsene for saken først for at ikke "retten" skulle falle av mot slutten. Ikke akkurat et kompliment til dommeren...

I bunn og grunn handlet rettsaken om at de to advokatene prøvde å bestride hverandres påstander - og stakkars retten må ta stilling til hvem som har de beste argumentene juridisk sett. Jeg antar også at retten ikke er upåvirket av personligheter og hva som fremstår tillitsvekkende.

En ting jeg vet med enda større sikkerhet etter en dag i retten er at juss ikke er noe for meg. Takk og lov for at jeg slipper å levere fra meg fraser og detaljer om uvesentligheter på daglig basis. Jeg kan forstå at det er mange hjerner som tiltrekkes av det argumentative, men all det snikk-snakket en må dypdykke i for å komme dit - ellers takk.

Ingen kommentarer: