tirsdag 13. januar 2009

Vendela med en av Norges verste replikker i 2008

Foreningen for StatementBank-redaktører har kåret Norges ti verste og beste utsagn. Norges verste statement står tidligere direktør i StatoilHydro Tore Torvund for:
- Hvor mange av dere leser bruksanvisningen fra a til å når dere kjøper mobiltelefon, spurte han gjennom Dagens Næringsliv etter selv ikke å ha lest alt for nøye i StatoilHydros egen «bruksansvisning».

Vendela Kirsebom og Lars Sponheim deler 2. plassen:
- Jeg kalte den forrige boken min for «Beauty Bible» også. Jeg føler ikke at det er så mye engelsk over det, egentlig, sa Vendela.
- Det er ikke tid til å dyrke skyttergraver, uttrykte venstrelederen i budsjettdebatten sa Lars Sponheim.

4. Statsråd Erik Solheim på NRK P2:
- Vi må huske på at for ti år siden fantes ikke internett.
5. Spåmann Henning Hai Lee Yang til Dagbladet:
- Jeg har slått Leonardo da Vinci milevis! (¿) Jo, da. Han er relativt flink til å male, men jeg er bedre enn ham. Han fant opp ting han også, men jeg er mer kreativ.
6. Frps Christian Tybring-Gjedde til Klassekampen:
- Vi kan ikke ha et samfunn som skal forby alt mulig. Å stoppe det ved grensen er det mest effektive.
7. Eiendomsmegler Jostein Aanonsen:
- Jeg kjøper gjerne en genser mindre i måneden for å ha råd til egen bolig.”
8. Lars Sponheim i DN:
- Min oppfatning er at jeg har gått i retning av en demokratisk lederstil. Tidligere var jeg en ensom rytter som måtte sitte med ryggen mot veggen.
9. Butikkeier Benedicte Ferner advarer mot å flytte Briskeby-trikken to gater vestover:
- Vi frykter også kriminalitet. Det er lett å bare hoppe på og av en trikk.
10. Samferdselsminister Liv Signe Navarsete etter at hun fra Stortingets talerstol som ble sendt direkte i radio og TV, brukte ordet tåpelig for å karakterisere et annet partis mål.
- Det var uansett ein bagatell, men eg skal ikkje seie sånn hvis eg har sagt det.

Tor Mikkel Wara kom i et intervju i samtiden med replikken som gjorde at han kom på seierspallen for beste utsagn:
- Politikere blir ofte tillagt strategiske og taktiske vurderinger som er alt for avanserte i forhold til den politiske hverdagen. I min tid som politiker var det først når jeg leste avisen at jeg skjønte hvor smarte vi hadde vært

2. - Nå er det de tre H-er som gjelder: Hermetikk, hodepute og hagleinvesteringsdirektør, sa Einar T. Bonnevie i Warren Wicklund.
3. - At det skulle være vanskeligere å få en innvandrerpolitiker på fast plass i Stortinget enn det var å få en svart president i USA hadde jeg aldri drømt om, sa Kari Brun Wisløff, leder i Grorud SV

4. Coops, Bjørn Kløvstad:
- Selv ikke en finanskrise vil få folk til å lage saus fra bunnen.
5. Helsenytt i Romerikes Blad.
«Demente blir glemt».
6. Nationens Kato Nykvist:
- Også KrF endrer seg i takt med tiden, om enn på etterskudd.
7. Stein Aabø i Dagbladet:
- Ap er alle de ordene som ikke fenger ungdom: Tradisjon, makt, styring, forvaltning, forankring, kommunalt, borettslag, ballspill og sykling forbudt. 8. Knut Nærum, humorist og forfatter:
- Sexlivet mitt er en privatsak, det deler jeg ikke engang med min kone.
9. Alf Ole Ask i Aftenposten.
- Gordon Brown er nå politikkens svar på Horst Tappert eller Bonnie Tyler. Stor i Norge, ubetydelig i Europa.
10. Geologiprofessor Per Arne Bjørkum:
- Det er så enkelt at selv økonomene i StatoilHydro forsto det.

Kilde: Kampanje

Ingen kommentarer: